perjantai 4. lokakuuta 2013

Uusia soittimia hankinnassa

Kerhotoiminnan puitteissa minulla on mahdollisuus hankkia koululle uusia soittimia. Ajattelin, että uusien soitinten yksi tärkeimmistä tehtävistä olisi aktivoida isommista oppilaista ne vastahankaiset takapenkin tyypit, jotka ovat jo aikaa sitten pudonneet kärryiltä kitaransoiton suhteen, eivät suostu ottamaan mitään soitinta edes käteensä, tai joilla ei yksinkertaisesti keskittyminen tai muu kykeneväisyys riitä esim. kitarasointujen haltuunottoon.

Mikä kumma voisi olla tällainen ihmeitä tekevä soitin, johon takapenkin jampatkin tarttuisivat? Päätin kysyä sitä heiltä itseltään. Aloitin toisen seiskaryhmän tunnin tällä kysymyksellä. Kerroin hankkivani uusia soittimia, ja että haluaisin soitinten hankintaan mielipiteen nimenomaan niiltä, jotka eivät tykkää soittaa kitaraa tai muita nykyisiä soittimia. Nimesin pari poikaa ihan nimeltä, ja kerroin haluavani kuulla heidän mielipiteensä.

Olin etukäteen harkinnut mm. bassopaloja, isoja puisia laattasoittimia, cajon boxeja, djembejä ja isompaa määrää ukuleleja. Tässä ajatuksiani näistä:

Bassopalat
+ kuulostavat hyviltä
+ innostavat oppilaita
+ eivät vie paljon tilaa
- yläkouluun liian lapsellisia?
- todella kalliita
- pari kolme palaa ei riitä

Isot ksylofonit tai metallofonit
+ kuulostavat hyviltä
+ lähes kaikki tykkäävät soitosta
+ sopivat kaikkeen musisointiin, erinomaisesti myös bändisoittoon
+ helppo tehdä vaikeampia ja helpompia sovituksia eri oppilaille taitojen mukaan
- todella kalliita
-vievät paljon tilaa, jota ei tällä hetkellä oikein ole

Cajon boxit
+ oppilaita kiinnostava uutuussoitin (ainakin meidän kylällä uutuus!)
+ kuulostaa hauskalta
+ hauska soittotapa
+ oppilaille varmasti hyvin motivoiva ja innostava
+ erittäin edullinen
+ helpot ja vaikeammat kompit onnistuvat
+ säilytys pienessä tilassa
- onko soittotekniikka liian hankala lapsille?
- hinta-laatusuhde, saako edullisesti hyvää soitinta?

Djembet
+ sambarytmit ja muut rumpupiirissä olisivat aivan mahtavia toteuttaa
+ oppilaita innostava ja motivoiva soitin
+ sopivat kaikkeen musisointiin ja kaikentasoisille soittajille
+ melko edullisia hankkia
- näitä pitäisi olla paljon, jotta rumpupiirin tyylisiä harjoitteita voisi toteuttaa
- itselleni sambarytmit ja muut voivat olla hankalia opettaa, vaatisi aika lailla lisätyötä itseltäni
- vievät melko paljon tilaa
- ainakaan tämän päiväisen esittelyn perusteella ei ollutkaan järin kiinnostava yläkoululaisten mielestä

Ukulelet
+ erittäin edullisia (Thomannilla halvin ukulele 10 e)
+ mahdollista hankkia koko luokalle, jolloin voidaan harjoitella ja soittaa koko porukalla aivan mitä tahansa
+ helppo yhdistää muitakin soittimia mukaan
+ toimivat myös lisänä bändisoitossa
- hinta-laatusuhde, ovatko 20 euron soittimet tarpeeksi hyviä koulukäyttöön?
- viritys vie aikaa, jos soittimia on parikymmentä
- isoimmissa luokissa 20 soitinta ei riitä kaikille
- mistä säilytystilat, miten kuljetan niitä yläkoulun ja alakoulun välillä?

Näitä ajatuksia olen nyt vatvonut alkusyksyn ajan. Nyt olen kallistumassa siihen, että hankin 20 kpl n. 20 euron hintaisia ukuleleja ja loppurahalla muutaman cajon boxin. Konsultoin vielä tuttua opea tuon cajonin suhteen, mutta muutoin alan olla melko tyytyväinen tähän päätökseen.

Ai niin, ja mitäpä ne oppilaat olivat mieltä? Djembe ei kiinnostanut ketään, cajon box sen sijaan oli todella kiinnostava soitin oppilaiden mielestä! Ja jotenkin kuulosti siltä, että nämä tietyt tyypit, joiden mielipidettä nimenomaan kuunneltiin, vaativat takapenkissä ääneen "tuommoinen mulle", kun olin esitellyt cajonit. Toivottavasti he myös soittimiin sitten tarttuisivat!

1 kommentti:

  1. Tuli tuosta virityksestä mieleen, että nykyään älypuhelimiin on saatavilla viritysmittareita. Minulla on sellainen iPhonessa elämää helpottamassa, en muista nyt varmaksi maksoinko siitä jotain, mutta luulisin, että ilmaisiakin saa ladattua. Lähes jokaiselta oppilaalta löytyy nykyään älypuhelin ja applikaation lataus kestää alle minuutin, joten teoriassa oppilaat voisi myös opastaa virittämään itse soittimet.

    VastaaPoista